Rollspel får ungdomar att prata om sina rättigheter

Bosnisk musik strömmar ur högtalarna och ungdomarna i rummet gungar takten i sina stolar. En av tjejerna serverar Fanta i plastmuggar och ställer fram kakor. Det är dags för dagens workshop om mänskliga rättigheter på ett av Mostars center för barn och ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning.

– Vi börjar alltid så här, berättar Selma som är lärare. Ungdomarna får välja vilken musik vi ska lyssna på och hjälpa till att ta fram dricka och snacks.

Ungdomarna tillsammans med läraren Selma.Alla i gruppen är i 18-årsåldern och deltar i den dagliga verksamhet som drivs av föreningen Ruzicnjak som är en ideell organisation av och för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Med stöd från FUB Stockholm – Förbundet för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning driver de ett projekt som handlar om att sprida kunskap om mänskliga rättigheter och att öka ungdomarnas förmåga att prata för sig själva och hävda sina rättigheter.

Tidigare på dagen har vi fått se hur ungdomarna får lära sig olika typer av hantverk. De tecknar, handarbetar och arbetar med trä och lera. Genom svenska bidrag till en glasugn har FUB kunnat arrangera en workshop i smyckestillverkning och nu lär sig ungdomarna tillverka smycken i glas som sedan säljs i en liten affär i Mostar. Ungdomarna visar stolt upp sina alster som är till salu.

Många år av krig i landet, fattigdom och komplicerade reformer inom funktionshinderomsorgen har haft en negativ påverkan på personer med funktionsnedsättning. De tillhör den mest utsatta och fattiga gruppen i samhället.

Kreativa metoder gör det möjligt att behålla koncentrationen

Alla ungdomarna i rummet älskar musik, så det tar ett tag för Selma att fånga gruppens uppmärksamhet. Under hela terminen har gruppen arbetat utifrån FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning med inriktning på frihet och säkerhet.

– Jag arbetar i vanliga fall med förskolebarnen här på skolan, berättar Selma. Så jag var först lite osäker på hur jag skulle arbeta med de här ungdomarna. De har svårt att behålla koncentrationen, men när jag upptäckte att de tycker om att spela teater blev allt mycket lättare. Nu har vi utvecklat ett rollspel där jag läser en berättelse och alla i gruppen har olika roller. Genom att repetera berättelsen och rollerna om och om igen kan alla vara med och lära sig på ett lekfullt sätt.

Så börjar hon läsa upp berättelsen. Den handlar om ett hus där det börjar brinna. En tjej i gruppen är hus, en kille är brandman och de andra fyller i berättelsen om hur man ska göra när man upptäcker en brand och vart man ska ringa. Efter berättelsen diskuterar gruppen vad det innebär att ha mänskliga rättigheter. Rätt att gå i skolan, säger flera. Och att få jobba, att få ha sina egna pengar. Och att ingen får skada dig, fyller Selma i. Gruppen har tidigare pratat om hur viktigt det är att aldrig följa med någon man inte känner.

Viktigt att stärka ungdomarnas identitet

En dag i veckan har ungdomarna datakunskap då de lär sig att använda datorer, hur man skriver e-post och använder Face Book. Ytterligare en annan workshop handlar om självuppfattning och identitet.

– Under dessa workshops arbetar vi också mycket med rollspel, säger Selma. Vi har en övning som kallas ”spegeln” som handlar om att stärka jaget hos ungdomarna; vem är jag, vad tycker jag om och vad vill jag göra. Övningen går ut på att förstå hur man uppfattar sig själv i gruppen och hur man uppfattas av andra.

Dagens workshop börjar lida mot sitt slut. Det är dags för mer musik och jag undrar om de kan spela upp Bosniens bidrag till årets Eurovisions Song Contest. Med lite hjälp av Selma letar de fram sången. Ingen vinnare, tror gruppen, men de gnolar glatt med och fortsätter att dricka Fanta.