Mitra Pantić är sju år och bor i Bijeljina i Bosnien-Hercegovina, hon hoppas att hon snart kan få utbildning på det språk hon kan bäst – teckenspråk.

När Mitra började första klass i grundskolan, märkte hennes lärare att något inte stämde. Mitra hängde inte med på lektionerna och verkade inte höra vad som sades. Mitra fick besöka en audionom som undersökte hennes hörsel och kom fram till att Mitra har nedsatt hörsel och behöver hörapparater. Tack vare sina hörapparater kan Mitra bättre hänga med på lektionerna, speciellt om hon sitter på första raden i klassrummet.
När Mitra först började bära hörapparat fick hon många frågor från klasskompisarna, nu vet det varför hon har de och har slutat fråga. De finns några barn i skolan som retar henne för sina hörapparater men hon har lärt sig från sin pappa att inte bry sig om dem.
Mitra hör nästan inget på ena örat och lite på det andra, hon har lärt sig att läsa på lärarens läppar när hon inte hör, men under coronapandemin har läraren behövt använda mask vilket gjort det svårare för Mitra. Hennes föräldrar är båda döva och har lärt henne teckenspråk som gör det mycket lättare att kommunicera. Mitra vill att hon ska få tillgång till undervisning på teckenspråk och har till och med lärt ut en del tecken till sin lärare.
-Det vore bra om mina klasskompisar och min lärare kunde teckenspråk så att vi alltid kan kommunicera, säger Mitra.
Trots att läraren inte kan teckenspråk än, är Mitra nöjd med att läraren alltid ser till att hon förstår och har hört allt, det gör att hon känner sig inkluderad i undervisningen.
Mitra har en aktiv fritid och går på både dans och karate. Hon har inga problem med att säga till om hon inte hör vad som sägs på sina aktiviteter. Mitra ska snart få en lillasyster som hon ser fram emot att få sällskap av i allt hon gör.
Mitra är fast besluten om att lyckas i skolan. Hon vill bli läkare för att hjälpa de som är sjuka.
-För att uppnå min läkardröm vet jag att jag måste vara envis, flitig och studera mycket, säger Mitra.
Fakta
Det finns över 160 stycken olika teckenspråk i världen, och för många hörselskadade och döva är teckenspråk deras modersmål. Trots det får inte döva och hörselskadade barn undervisning på teckenspråk, fastän forskning visar att barn lär sig bättre och snabbare när de får undervisning på det språk de kan bäst. För att alla barn ska få en inkluderande utbildning som är anpassad efter deras behov, krävs det att döva och hörselskadade barn erbjuds undervisning på teckenspråk.
